Meedoe-concert Broer: reacties en evaluaties

A A A print

Reactie van een leerkracht van AZC-school Het Palet in Almelo:

Jullie waren absoluut geweldig. Iedereen is/was enthousiast en de leerlingen zaten helemaal in het verhaal. Wat een super voorstelling. En de spanning van 2 vechtende broers werd sommigen bijna teveel.... ter indicatie hoe ze in het verhaal zaten/hoe goed het gespeeld werd. Mooiste voorstelling sinds jaren! groeten, ook van de leerlingen.

Jessica, Hetty en Maartje van de Heutink Foundation bezochten Meedoe-concert Broer in Enschede:
"Ze komen uit Irak, Syrië, Iran of gewoon uit Nederland maar vandaag is daar niet veel van te merken. Als het orkest de melodie van het bekende drinklied uit La Traviata van Verdi inzet, zingen ze even hard mee als hun Nederlandse leeftijdsgenoten. 'Voorbij, voorbij is die donkere tijd' klinkt het oorverdovend hard door de grote zaal van het Muziekcentrum in Enschede. Kippenvel." Bekijk het artikel over Broer in Heutink magazin. 

Reacties via Vluchtelingenwerk Nederland:
De kinderen gaven een spetterende show weg voor zichzelf, elkaar, het orkest en… hun vader en/of moeder! Zo konden ze laten zien wat ze op school geoefend hebben. Tesnim (13), Walaa (12) en Yousef (9) zongen mee in het concert. ,,De afgelopen twee weken heb ik heel veel geoefend'', vertelt Walaa. Ze komt uit Syrië en is nu ongeveer een jaar in Nederland. ,,Ik bleef thuis maar zingen. Mijn ouders hadden de liedjes dus al wel een paar keer gehoord'', lacht ze. Wat ze het leukst vond aan de voorstelling? ,,Ik kan niet kiezen. Het dansen en zingen was allebei heel leuk!''

Tesnim vertelt dat ze het leren van de liedjes best moeilijk vond. Ze woont pas zes maanden in Nederland, maar beheerst de taal al goed. ,,Op school probeer ik zo min mogelijk Arabisch te praten, want zo leer ik het Nederlands sneller'', zegt ze. ,,Als ik iets niet begreep, dan legde de juf het uit.'' Yousef, die uit Irak komt en sinds drie jaar in Nederland is, zegt dat hij het verhaal van Broer mooi vindt. ,,Maar het was wel spannend'', lacht hij. ,,Ik heb ook vaak ruzie met mijn broer. Altijd als ik wat lekkers eet, wil hij het per se hebben en dan krijgen we ruzie. Maar zo erg als in 'Broer', wordt het gelukkig nooit.''
Klik hier voor het verslag en de foto's op www.vluchtelingenwerk.nl

Evaluatie van basisscholen uit Deventer via De Leeuwenkuil:

  • Enthousiaste leerkrachten, kinderen en ouders !!!
  • Quote leerling Kolmenscate : ‘ik was nog nooit in de schouwburg geweest, dit willen we volgend jaar weer’.
  • Quote leerling de Paladijn: ‘dit was leuk’, ‘dit was gaaf’
  • Complimenten aan alle betrokkenen: zangers, musici, achter de schermen en de organisatie.
  • Voorbereidende les in de Leeuwenkuil was erg prettig.
  • Heel fijn dat de rolstoelplek geregeld was.
  • Een 8,8 gemiddeld!
Bekijk het nieuws-item op de website van de Leeuwenkuil

Evaluaties van basisscholen uit Enschede via Concordia onderwijs:
  • Wat een feest voor kinderen om zo, samen met een echt orkest alle aangeleerde liedjes en bewegingen te beleven! De kinderen vonden het echt fantastisch!
  • Broer is een feestje om te doen en te ervaren. Video lessen zijn super opgezet. Toegankelijk voor iedereen.
  • leuke show, mooie muziek en aansprekend verhaal en duidelijke leuke lesvoorbereiding. Kinderen waren enthousiast. Ze hebben het heel leuk gevonden en konden het verhaal goed navertellen.
  • De kinderen deden enthousiast mee aan het concert. Ze waren erbij betrokken door de liederen en doordat ze mee mochten doen met de 'heartbeat'. Doordat er op school aandacht aan besteed was, was de betrokkenheid groter.
  • Goede voorbereidende lessen en een erg leuk optreden, waarbij de kinderen mee konden doen! Laat deze activiteit regelmatig terugkeren!

Evaluaties van basisscholen uit heel Overijssel via de website van het Orkest van het Oosten:
  • Leuke afwisselende nummers, geeft meer inhoud aan mijn muzieklessen. De lessen waren niet heel makkelijk, maar juiste uitdaging en met oefenen lukt t wel! De leuke video’s van Ketim waren top! We doen als sinds het begin mee (2010!) en vonden dit de mooiste.
  • Kinderen hebben geleerd dat klassieke muziek niet saai hoeft te zijn. Samen muziek maken is leuk!
  • Leuk dat leerlingen op deze manier in contact komen met deze vorm van muziek.
  • Er wordt op een boeiende manier aandacht gegeven aan leerdoelen. Fijn dat ouders (meerijders) mee de zaal in mogen. Dit is voor veel ouders een stimulans om toch mee te rijden.
  • Het is mooi gevonden op welke wijze kinderen enthousiast zijn en naar klassieke muziek luisteren. Er hadden nog wel wat langere instrumentale stukken in gemogen wat mij betreft. De kinderen bleven meedoen en geboeid tot het einde. Hopelijk is een zaadje gepland om later weer eens naar een concert te gaan! We doen een volgende keer graag weer mee. Een unieke kans!
  • Het meedoe-concert was inhoudelijk sterk omdat er zoveel verschillende componenten in zaten zoals orkest, zingen met emotie, drama, ritme etc.
  • Genieten van muziek en meezingen stond voorop.
  • Er zat een mooie boodschap in het verhaal, herkenbaar voor ieder.
  • Mooi dat de dirigent meedeed. De fanfare was een verrassing. Het testament op noten is een prachtige uitvinding. Je kunt beter zingen dan je denkt en tot nu toe deed. Een orkest is niet per definitie saai. Muziek is meer dan zingen!
  • Ontzettend leuk! Geweldige ervaring voor de kinderen! Bedankt!
  • Aangrijpend verhaal, inspirerend en mooie liedjes.
  • Het is een mooie ervaring voor de kinderen en een belangrijk onderdeel in de ontwikkeling van de kinderen.
  • We doen een volgende keer graag weer mee. Leerkracht en kinderen (en aanwezige ouders) worden er erg enthousiast van!
  • Het is inspirerend. Echt een kans om met (klassieke) muziek bezig te zijn.
  • Gemiddeld een 8,9!
De ICC selectiegroep bezocht Meedoe-concert Broer in Deventer:

Op dinsdag 13 juni 2017 waren Diny Heidenrijk en Eric Arends, leden van de ICC selectiegroep, aanwezig bij de voorstelling in de Deventer Schouwburg. Wij ontvingen van hen onderstaande reactie:

‘Broer’ uitgevoerd door het Orkest van het Oosten en toneelgezelschap Sonnevanck.
Onder luid applaus en met verwachtingsvolle blikken worden de leden van het Orkest van het Oosten en zijn dirigent door de 500 honderd aanwezige leerlingen welkom geheten. Vanaf het eerste moment dat het orkest begint te spelen zijn alle scholieren uit de groepen 5, 6 en 7 in de Deventer Schouwburg actief betrokken bij de voorstelling. Op school hebben ze kennisgemaakt met het orkest en de hoofdrolspelers van theater Sonnevanck en zijn er liedjes, bewegingen en ritmes geoefend. Zodra de eerste van de tweelingbroers opkomt klink er een gejuich van herkenning op. De ingestudeerde feest-yell klinkt,  luidkeels meegezongen door de zaal. De kinderen begrijpen de bijzondere band tussen de broers en als ze met zakdoeken de hartslag laten horen voelt de hele zaal de connectie. Maar waarom is broer Raban als hij binnenkomt eigenlijk boos? De kinderen snappen het niet en zijn op de hand van Ketim. De boosheid word met schreeuwkoren en bodypercussie uitgespeeld. Als in een langere toneelscène de gebeurtenissen die hebben geleid tot breuk tussen de broers duidelijk worden zijn de kinderen muisstil. Een prachtige vondst is de cello die moeiteloos het meisje verbeeldt over wie de tweespalt begon.  Raban krijgt ook kinderen aan zijn zijde tijdens het gevecht. Maar waarom doen de broers zo dom? De kinderen brengen met muziek en zang de broers tot inkeer. En wederom wordt de schitterende klassieke muziek van Verdi  gebruikt als basis van het lied. Ook tijdens de scénes hebben de muziek en het orkest een belangrijke rol in het stuk. Maar de grootste rol spelen toch wel de kinderen zelf. Constant zijn of worden ze betrokken bij het spel. Niemand kan rustig blijven zitten en iedereen in de zaal en op het toneel gaat uit zijn dak op dit feest!

Ook RTV Oost was erbij. Bekijk hier het item.

De Stentor maakte een sfeerimpressie in woord en beeld. Bekijk het online

 

Pers- en mediarelaties vinden hier meer informatie
X Akkoord
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.