Christianne Stotijn zingt mini-opera met maximale emoties 

Christianne Stotijn zingt mini-opera met maximale emoties 

A A A print
Christianne Stotijn zingt mini-opera met maximale emoties 
14-11-2018

De beroemde mezzosopraan Christianne Stotijn zingt La mort de Cléopâtre van componist Hector Berlioz met het Orkest van het Oosten op 16 en 17 november in Enschede en Deventer. Een zeer ‘spannend stuk’, zoals ze het zelf omschrijft, over de laatste momenten van de beroemdste koningin uit het oude Egypte. Dankzij de hoge eisen die het muziekstuk stelt aan stem en voorstellingsvermogen, past La mort uitstekend bij deze ster-vocaliste. De voorheen in Deventer woonachtige Stotijn kijkt extra uit naar haar optreden in Deventer. “Heerlijk om weer even terug te zijn. Deventer is mijn ziele-stad!”  
 
La mort de Cléopâtre is niet zo heel vaak te horen in de Nederlandse concertzalen. En dat terwijl dit aangrijpende, lyrische muziekstuk over een wanhopige Cléopatra op haar sterfbed bijna een mini-opera is; veel drama en een aaneenschakeling van maximale emoties. Van de solist vereist het stuk een uiterste flexibiliteit in stem en voorstellingsvermogen. Koren op de molen van mezzosopraan en gepassioneerd liedvertolker Christianne Stotijn. “La mort is inderdaad een fantastische ‘opera’ van een klein half uur,” licht Christianne Stotijn bevlogen toe. “Korte, heftige opeenvolgende scenes vol berouw, herinnering en schuld, een smeekbede aan de Goden en tenslotte zelfmoord door een slangenbeet...”
 
Kleur en voorstellingsvermogen
De lyrische mezzosopraan met haar fluwelen stem studeerde aan het conservatorium van Amsterdam, woonde lange tijd in Deventer, won vele prijzen (zoals de Nederlandse Muziekprijs in 2008) en trad op in gerenommeerde zalen met beroemde dirigenten. La mort de Cléopâtre behoort tot een van haar favoriete werken. “La mort past zeer goed bij mijn stem. De zangpartij heeft een grote omvang en vraagt om veel kleur en voorstellingsvermogen. Ook houd ik erg van de vorm, die afwisselt tussen verhalende recitatieven en lyrische aria’s. De compositie vergt dus drama, maar ook lyriek en kwetsbaarheid: de kracht van een koningin, maar ook de teleurstelling en teloorgang van een trotse persoon die is afgewezen.” 
 
Sterfbed van Cléopatra
Cleopatra is het leven moe en laat zich in de Slag bij Actium bijten door een gifadder. Ze sterft stuiptrekkend nadat zij vol heilig ontzag de schimmen van de farao’s gevraagd heeft of zij, schaamteloze en schuldige koningin, toch kan worden toegelaten tot de graven der deugdzame vorsten. Stotijn: “Het muziekstuk begint direct zeer dramatisch met een klacht. Cléopatra omschrijft hoe ze overgeleverd is aan de macht van Octavianus en hoe ze op brute wijze weduwe is geworden van haar minnaars Marcus Antonius en Julius Caesar. Ze klaagt alle geheime kunstgrepen tevergeefs te hebben aangewend en voelt zich onteerd en vernederd door Octavianus, die haar heeft afgewezen. Ze herinnert zich haar dagen vol triomf en schoonheid. En nu voelt ze geen enkel recht meer tot deugd, maar zinkt weg in schuld. Ze klaagt dat door haar toedoen Egypte aan de Romeinen is onderworpen en de oude verering van Isis is vernietigd.” 
 
Muziek als heilig ritueel
“De mooiste passage is absoluut haar Meditatie. Cléopatra wendt zich tot de grote farao’s. ‘Mag ik me beklagen over het noodlot dat me treft?’ Ze voelt zich niet waardig opgenomen te worden in de grote piramiden. Berlioz heeft dat machtig getoonzet. De muziek klinkt opeens als een heilig ritueel, waarbij het ritme zorgt voor een vorm van trance. Zwakker en zwakker wordt haar stem, langzaam wordt duidelijk dat ze het leven laat...” 
 
Speciale band met Deventer
“Deventer is mijn ziele-stad: een plek op aarde waar ik mij zeer gelukkig voel”, vertelt Christianne Stotijn. “De IJssel, het licht in de stad, de sfeer in het oude centrum, het ritme van de mensen dat zoveel gemoedelijker lijkt dan in de echt grote steden. Vooral de rivier en het prachtige Bergkwartier, dat voor mij als een dorpje voelt, maken het dat ik me thuis voel in Deventer. Door mijn persoonlijk leven ben ik verhuisd naar Brussel, waar ik ook zeer tevreden ben, maar mijn hart ligt aan de IJssel. Mijn huisje is er nog dus ik hoop ooit terug te keren en mijn zoontje de geheimen van de IJssel-stad te laten zien. Het voelt zeer bijzonder, en ik kijk er daarom enorm naar uit, om weer even in Deventer terug te keren en al helemaal om er te zingen!” 
 
Concertprogramma
Naast La mort de Cléopâtre staan ook Beethovens Ouverture Leonore III en de Derde symfonie van Schumann op het programma. Het Orkest van het Oosten staat onder leiding van de jonge Britse dirigent Alpesh Chauhan die al een aantal succesvolle concerten met het orkest op zijn naam heeft staan.  

Vrijdag 16 november, 20.00 uur
Muziekcentrum Enschede
Kaartverkoop via https://www.wilminktheater.nl/programma/!/11475/orkest-van-het-oosten/dramatische-berlioz-en-schumanns-rheinische/
 
Zaterdag 17 november, 20.00 uur
Deventer Schouwburg
Kaartverkoop via https://deventerschouwburg.nl/programma/orkest-oosten-berlioz-schumann
 
 

Laatste nieuws:

    Pers- en mediarelaties vinden hier meer informatie
    X Akkoord
    Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.